facebook tracking

Account Managern Sophie Hallberg: “Jag känner verkligen att jag har hittat rätt”

Sophie.jpg

Med en medie- och kommunikationsutbildning i ryggsäcken och flera års erfarenhet inom brand experience och event tog Skövdebördige Sophie Hallberg klivet in på Borg Owilli i oktober 2020. 

Efter bara drygt fyra månader på företaget känner hon att hon har hittat rätt. 

Hej Sophie! Du började på Borg Owilli i oktober förra året, hur har din första tid varit?

– Det har känts jättebra. Tanken var att jag skulle börja i april 2020 men i och med pandemin fick vi skjuta på det, vilket förstås var tråkigt. Men när jag väl började i oktober var jag så jäkla peppad på att köra igång. Det kändes också som att hela kontoret kände att “nu kör vi sista biten på året!”. Det har varit en härlig stämning från början. 

– När jag började fick jag många kontaktytor som tog hand om mig, vilket kändes tryggt. Jag hade en team manager, en inom HR, en fadder och en säljchef som jag kände att jag kunde fråga saker, och det uppskattade jag väldigt mycket. Det gjorde att det gick snabbt att komma in i teamet!

Hur kom det sig att du hamnade på Borg Owilli?

– Jag var helt enkelt klar med mitt förra jobb och kände att jag behövde nya utmaningar. När jag såg att tjänsten hos Borg Owilli låg ute bestämde jag mig för att söka. Det som lockade mig var en ny bransch där jag har möjlighet att lära mig något annat. Innan jobbade jag i fem år inom upplevelsemarknadsföring men ville mer in på mediehållet, då sökte jag mig hit och det har bara känts jättebra! Jag känner verkligen att jag har hittat rätt.

Vad är det bästa med Borg Owilli och din roll som Account Manager?

– Jag gillar att det är högt tryck och snabba puckar – det är härligt när det händer saker. Bland det bästa med bolaget är tempot och den peppande stämningen.

– Det jag uppskattar med rollen som Account Manager på Borg Owilli är att jag har fått testa på olika delar av sälj. Cheferna är väldigt lyhörda gällande vad jag vill prova på och ger en möjligheten att ta för sig och kunna utvecklas. På så sätt blir inte arbetet så fyrkantigt. 

Hur ser en arbetsdag ut för dig?

– Den är ganska uppstyrd. Dagen börjar med ett uppstartsmöte med hela säljteamet där vi går igenom vad som hände under gårdagen och vad som händer idag. Sen består dagen av samtal och offerter för att sälja in just den eller de kampanjer man sitter med för tillfället. Sen har vi alltid en avstämning på eftermiddagen för att samla alla igen och ge en extra push. Det uppskattar jag verkligen.

Hur skulle du beskriva stämningen på företaget?

– Stämningen är jättehärlig! Det är högt i tak och familjärt, vilket var något som jag hoppades på och som jag sökte. Jag gillar att ha kollegor som jag kan umgås med. Det behöver inte vara ens bästa vänner men någon som man kanske kan ta ett glas med efter jobbet eller att vi kan prata och luncha tillsammans. För mig är det jätteviktigt. Jag vill inte bara gå till jobbet och sen gå hem och sen är det allt. Jag gillar att ha det flytande däremellan.

– Det finns också väldigt mycket initiativ till att hitta på saker inom företaget. Nu har det varit svårt under pandemin såklart, men jag vet att alla vill göra saker tillsammans. Både från ledningens håll men också från gruppen. Man märker att folk verkligen vill umgås när det finns tillfälle och det är så himla kul!

Hur ser din framtid ut på Borg Owilli?

– Jag vill arbeta mer strategiskt och med större kunder. Att få möjlighet att göra lite större projekt där man kan få jobba lite mer långsiktigt med en kunds content och media. Det hade varit roligt. Även att komma på roliga idéer och pitcha, att vara med i den delen också. Sen hoppas man såklart på fler kundmöten när det är möjligt igen. 

Vad skulle du ge för tips till jobbsökande som funderar på att arbeta inom sälj? 

– Du måste inse att det krävs en del jobb. Man får inte vara rädd för att ta kontakt och nå ut - ingenting kommer gratis. Det är ett jobb där du aktivt själv måste ta tag i saker. Du måste prospektera, söka upp kund och researcha. Sitter du med en kampanj som har med si och så att göra så måste du göra research för att veta vad det finns för affärsnytta för den här kunden. Det viktiga är att du alltid måste lägga ner tid på jobbet.

– Gärna också att man gillar att prata. Det är positivt! Med det sagt tycker jag inte att man behöver vara extremt extrovert. Men, man bör tycka att det är intressant att prata. Har man jobbat inom service innan kan det också vara en fördel. Att man kan ta olika typer av människor och inte vara rädd för att ta olika typer av människor - för du ringer ju alla möjliga personer. 

 

Fakta Sophie Hallberg

Ålder: 31 år 

Gör: Account Manager på Borg Owilli

Bor: Kungsholmen. I Stockholm sedan 2015

Från: Skövde

Utbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap på Uppsala universitet

Bakgrund: Studerat i Uppsala, jobbat/varit intern i Philadelphia i ett år varav sex månader på svenskamerikanska handelskammaren som marketing/financial intern och sex månader som marketing assistant på ett svensk-amerikanskt museum, projektledare och Key Account Manager inom brand experience och event.

Tre ord om sig själv: “Inkännande, pålitlig och pratglad”

Intressen: “Oj, så svårt! Jag gillar att umgås. Att gå ut och käka och ta en drink med vänner”

Head of Production Paulina Lamberg: "På Borg Owilli behöver man inte armbåga sig fram”

IMG_1140.jpg

Som 22-åring äntrade hon nystartade Borg Owilli som David Borgs assistent. I dag styr hon den dagliga produktionen på byråsidan.

Efter gymnasiet arbetade Paulina Lamberg med av försäljning och vid 22 års ålder hade hon hunnit sälja allt från sängar till telekom och annonser. Men en dag fick hon upp ögonen för en assistentroll till en av grundarna på Borg Owilli, en då nystartad contentbyrå, och sökte direkt.

– Under mina sex första månader på Borg Owilli hann jag jobba som Davids assistent, ekonomiassistent, office manager och marknadskoordinator. Mina första månader var verkligen ”fake it till you make it”. Flera situationer var helt nya för mig, och framförallt byråvärlden. Jag sa helt enkelt ”jag löser det” för att sedan googla mig fram till hur jag skulle bära mig åt, säger Paulina Lamberg.

Trots en omtumlande inledning i olika arbetsroller hade Paulina tydliga mål med sin anställning på Borg Owilli – hon ville visa vad hon gick för och klättra internt. Och efter bara sex månader blev hon erbjuden en roll som produktionsledare. Idag – fyra år senare – är hon Head of production på byrån.

– På Borg Owilli behöver man inte armbåga sig fram. Är man tydlig med vad man vill och visar vad man kan så finns möjligheterna att gå långt och landa i den roll man passar bäst i, säger hon.

Som produktionsledare är Paulina och hennes kollegor kundens kontakt och fungerar som spindeln i nätet.

– Är man någorlunda bra på administration, gillar att ha kontakt med mycket människor och är lösningsorienterad är rollen som produktionsledare väldigt givande. Jag har dessutom ett helt gäng med kreativa personer som jag inspireras av, utan att nödvändigtvis själv vara värst kreativt lagd, säger Paulina.

I hennes roll som Head of produktion är hon operativt ansvarig för den dagliga verksamheten och utvecklingen av gruppen. Hon coachar medarbetare, är lyhörd för gruppens behov och ser till att främja en produktiv och kreativ arbetsmiljö.

– Att arbeta här är ständigt utvecklande och jag har fått möjligheter att ta stora kliv – både personligt och professionellt. Men den stora anledning till varför jag trivs på Borg Owilli är tack vare mina kollegor och kulturen som vi har här. Kombinationen av en upplivad säljarkultur och byråverksamhet skapar en härlig mix av kompetenser.

Paulinas tre karriärstips:

  • Fake it till you make it. 
  • Googla. 
  • Ring en vän! Jag har ringt min storasyster säkert 100 gånger när jag tagit mig vatten över huvudet för guidning i hur jag ska lösa en jobbsituation.

Därför bytte han bransch efter tio år

IMG_0034.jpg

 I början av året började Gustav Tholcke arbeta som Senior Account Manager på Borg & Owilli. I bagaget hade han 10 års erfarenhet av försäljning inom digital marknadsföring och SEO, och var en etablerad spetskompetens i branschen. – Det var ett stort beslut att byta bransch men jag är glad att jag tog steget, säger Gustav.

Gustav Tholcke introducerades tidigt till säljbranschen. Redan som sextonåring började han arbeta på callcenter och sålde allt från Omega-3 till försäkringar och pocketböcker. Därifrån blev han rekryterad till en mediebyrå och började då arbeta med marknadsföring för business to business-bolag.

– Då gjorde vi mediestrategier som sträckte sig över ett år, för sökordsoptimering och annonsering via framförallt Google och Facebook. Vid den tiden, år 2009, var det inte alls lika självklart att marknadsföra sig via de plattformarna som det är i dag. Jag fick verkligen lära mig allt från grunden och det var också då jag insåg hur roligt det är att arbeta med marknadsföring. 

Vad var det som ledde dig till Borg & Owilli? 

– Det är en rätt bra story. Jag började lyssna på Hanna Perssons podd ”Gott folk” som spelades in på Borg & Owilli, och i de första avsnitten var även David Borg  (reds.anm Creative Director och Partner) med som Hannas sidekick. När jag besökte en kund för att göra en behovsanalys inför en mediaplan hittade jag en nativeartikel som contentbyrån hade gjort för kundens räkning. Jag kände igen bolagsnamnet från Hannas podd och blev nyfiken.  

–  Under två års tid gick jag med jämna mellanrum in på Borg & Owillis hemsida, kikade på bolagets case och fortsatte att lyssna på podden. Och så, under slutet av 2019, kände jag att det var dags att ta nästa kliv i karriären. Jag älskar min gamla bransch men var motiverad att närma mig den lite mer kreativa sidan av marknadsföring och reklam. Då kändes Borg & Owilli som rätt val – en arbetsplats med roliga människor och med hög kreativ verkshöjd på det innehåll man skapar. 

Hur skulle du beskriva en vanlig dag på jobbet? 

– En stor del av min arbetsdag består av telefonsamtal och videomöten i och med pandemin. Men jag hade faktiskt mitt första fysiska möte med kund alldeles nyligen. Det är skitkul att träffa våra kunder face to face och det är något jag vanligtvis försöker göra kontinuerligt.

Vad gör Borg & Owilli till en unik arbetsplats? 

– Vi har en säljkultur som är rätt så ”old school”, men som samtidigt är inkluderande, väldigt rolig och varm. Det gillar jag. Man måste ha en strukturerad och bra säljkultur för att leverera resultat.  Att sedan kombinera det med mjuka värden är svårt att lyckas med, men det tycker jag att Borg & Owilli har gjort. 

Vad får dig att känna dig motiverad i din arbetsvardag? 

–  Jag tror att de flesta som jobbat med försäljning ett tag blir beroende av den där unika känslan man får efter att ha stängt en affär, vilket gör att man strävar efter att ständigt få känna den känslan igen. Just nu arbetar jag med att bygga upp en bra kundstock här också, vilket gör det enklare att gå framåt. Att man säljer på relation snarare än pris och produkt.  

Tycker du att det går bra att balansera privatliv och jobb på Borg & Owilli? 

– I det här yrket kan man egentligen jobba hur mycket som helst, vilket jag tycker är stimulerande. Tack vare att bolaget har en bra säljkultur är det både motiverande och kul – något som bidrar till att man vill arbeta för att dels uppnå sina individuella mål, dels bolagets mål. Det är lätt hänt att det blir en del jobb på kvällarna men det går i perioder. Ibland är det mycket jobb över kontorstid, ibland mycket mindre. Jag gillar den variationen. 

Kan du berätta om vad du har lärt dig under den tiden som du har arbetat här.

Jag jobbar med flera finanskunder och har förstått den affären på ett helt nytt sätt. Sedan tycker jag att jag har lärt mig jättemycket om innehåll och content marketing, vilket också var ett av mina mål när jag kom hit. Jag kände att jag var väldigt kunnig inom digital marknadsföring och ville därför lära mig nya delar av branschen – det tycker jag verkligen att jag har fått göra här. 

Gustav Tholckes tre bästa tips för att lyckas inom medieförsäljning

  1. Ha ett leende på läpparna.
  2. Ring mycket samtal.
  3. Kom in till kontoret tidigt.

Från tyska Bielefeld till Stockholm – Möt Borg Owillis grafiska designer Johanna Wiethüchter

Johanna01.jpg

Som 18-åring flyttade Johanna till Sverige för att arbeta som au-pair i ett år. Men när året passerat var hon inte redo att lämna Sverige. Efter flera år av både studier och arbete jobbar hon idag deltid som grafisk designer på Borg Owilli.
– Jag har aldrig varit på ett så bra företag som Borg Owilli, säger Johanna Wiethüchter. 

Vägen till grafisk designer på Borg Owilli tar avstamp i Johannas praktikperiod under hösten 2020. Efter året som au-pair började hon studera designprogrammet på Linnéuniversitetet i Växjö, men när studierna i Småland avslutades ville hon fortsätta studera och främst – vara kvar i Sverige. Hon påbörjade en masterutbildning i design i Göteborg och när det var dags att söka praktik siktade hon in sig på Stockholm – närmare bestämt Borg Owilli. 

 – Jag kände att jag inte fick ut det där lilla extra från mina studier och ville utvecklas mer som grafisk designer. Jag hittade Borg Owilli via Linkedin och kände direkt att det verkade som en härlig och inspirerande arbetsplats, berättar Johanna. 

Under praktiken skapade hon främst banners men fick även möjligheten att illustrera omslag till podcasts. –  Vi brainstormade om vad man kunde göra för omslag och jag fick skissa på förslag. Efter en kreativ process visade jag mina idéer och de blev sedan verklighet. Jag uppskattade verkligen den frihet som jag fick på Borg Owilli och har än idag. Här får jag verkligen utrymme för att utvecklas och ta plats.

När praktiken började lida mot sitt slut kände Johanna att hon gärna hade stannat kvar och tanken om en deltidstjänst föddes. Borg Owilli var nämligen på jakt efter en grafisk designer inför 2021. 

– Efter flera intervjuer fick jag beslut om att jag fick jobbet. Det är verkligen perfekt. Nu kan jag balansera studier och arbete vilket fungerar superbra för mig. 

Hon berättar att det bästa med sin roll som grafisk designer på Borg Owilli är att hon får utlopp för sin kreativitet. 

– Det känns mer professionellt och seriöst nu när jag arbetar på riktigt och inte bara är praktikant. Jag trivs jättebra här och har aldrig varit på ett så bra företag som Borg Owilli tidigare. Det är mycket som händer hela tiden och det är ett trivsamt arbetsklimat. Jag blev en i gänget snabbt och det kändes naturligt att komma tillbaka efter min praktik. 

Vad skulle du tipsa framtida sökande praktikanter om? 

– Att vara ärlig och öppen. Du måste vara dig själv! Och försök vara självsäker. Var heller inte rädd för att våga be om hjälp eller visa vad du går för. Jag visade upp mitt arbete för att de skulle se vad jag är bra på och hade jag inte gjort det hade jag kanske inte fått förfrågan om att illustrera podcastomslagen. Så det lönar sig att tro på sig själv. 

Fakta: Johanna Wiethüchter

Ålder: 23 år

Från: Bielefeld i Tyskland

Bor: i Hässelby Strand med pojkvän 

Gör: Grafisk designer på deltid på Borg Owilli och studerar en masterutbildning i design vid Högskolan för Design- och Konsthantverk på Göteborgs universitet

Intressen: Måla, springa, träffa vänner, laga mat

Team Manager Alexandra Ahlström: ”Jag har en familj hemma och en familj på jobbet"

P1070910-1-645x375.jpg

Efter sju år som Account Manager på ett multinationellt bolag i bemanningsbranschen hade Alexandra Ahlström tröttnat på känslan av att vara en kugge i det stora maskineriet. – På Borg & Owilli jobbar vi nära varandra. Vi är hungriga på affärer, kämpar mot samma mål och har det väldigt roligt tillsammans på vägen dit, säger Alexandra.

 

Alexandra är uppvuxen i Stockholm och gick ett gymnasieprogram med inriktning ledarskap, kommunikation och retorik. Efter studenten började hon arbeta med administration och fakturahantering på Nordea. Hösten 2012 fick hon nys om att bemanningsföretaget Adecco var på jakt efter tio nya säljare som även skulle få en traineeutbildning inom bolaget.

– Jag satt och slösurfade en dag och klickade in på Isabella Löwengrips blogg, där hon tipsade om Adeccos traineeprogram. Jag var redan då intresserad av sälj och kände att jag ger det ett försök. Efter en omfattande rekryteringsprocess nöp jag till slut en av de åtråvärda platserna.

Under det 18 månader långa traineeprogrammet fick hon arbeta på alla avdelningar på Adecco och identifiera sin egen säljprofil.

– Vi fick prova på allt från prospektering och behovsorientering till att faktiskt komma ut på möten, sluta offerter och avtal. Det var en fantastisk skola och den kunskapen jag fick på Adecco kommer jag att ha nytta av hela livet.

– Jag jobbade mycket mot SME-segmentet som stundtals var ovana köpare. Det är kostsamt med den här typen av tjänster, så mitt jobb var att hjälpa kunden att förstå värdet av att hyra in personal.

När programmet var avslutat fortsatte Alexandra i rollen som Account Manager. Men, efter en spontan frukost med Borg & Owillis ägare, David Borg och Mike Owilli, blev hon nyfiken och inspirerad att prova på att arbeta i mediebranschen. Dessutom var hon på jakt efter ett lite mindre bolag, till skillnad från multinationella Adecco.

– Det är en jätteskillnad. Det finns en annan själ i mindre bolag som Borg & Owilli. Jag har en familj hemma som jag gärna skulle vilja vara med jämnt – men då känns det väldigt skönt att också ha en familj på sin arbetsplats. Vi har det så roligt tillsammans och kämpar mot samma mål.

Alexandra berättar att hon motiveras av att kunna göra många bra affärer – snabbt.

– På Adecco var säljcykeln ibland på sex månader. Det tar udden av det roliga med själva säljet. Här delar jag mitt affärsintresse med mina kollegor på ett helt annat sätt – alla är hungriga på affärer och det tycker jag också ger en de bästa förutsättningarna för att lyckas!

Efter ett halvår som Senior Account Manager på Borg & Owilli gick Alexandra på föräldraledighet. Men, sedan oktober är hon tillbaka på bolaget – nu i rollen som Team Manager.

– Jag fick verkligen en nytändning när jag kom tillbaka från föräldraledigheten och jag uppskattar att jag har fått tid och möjlighet att strukturera upp min arbetsvardag. Jag känner att jag får möjlighet att hitta rätt i rollen som Team Manager, där jag ansvarar för ett team som arbetar med både print och digitalt.

– Överlag gäller det att hitta en bra struktur som förälder åt två små barn, att vara effektiv på jobbet och inte ta med det hem på kvällarna. I dag jobbar jag 75 procent och det fungerar bra. Allt handlar om att försöka vara ute i god tid – strukturera och planera upp dagen så att man får ett bra flyt.

Var är du och ditt säljteam om ett halvår? 

– Min förhoppning är att vi är det bästa säljteamet i gruppen men också att vi är det teamet som bidrar med god energi, att vi hörs mycket och ger mycket. Jag vill hitta en bra balansgång där jag kan peppa andra, bidra med min energi och hjälpa mitt team med att nå sina mål.

Vilka egenskaper är värdefulla i rollen som Account Manager på Borg & Owilli? 

– Affärssuget tror jag att man kommer väldigt långt på, liksom engagemang och drivkraft. Det här är ett jobb där det går mycket upp och ner. Vi har alla förutsättningar på plats, i form av chefer som coachar och hjälper dig att ta dig upp på fötterna igen, men i slutändan handlar det om att motivera sig själv att hålla ut under de tuffa perioderna.

– Något som spelar mindre roll är din bakgrund. Vi har i princip alla olika bakgrunder man kan tänka sig här. Det är verkligen bara något som berikar och som gör att man kan komma med nya idéer och infallsvinklar i samtal med kunderna.


Ämneskunskap avgörande i rollen som Content Manager

image.png

En Content Manager är ansvarig för att ge berättarens – alltså kundens – kunskap, erfarenhet eller känsla en konkret form. För att lyckas med det krävs fördjupad ämneskunskap inom det specifika området. Det är något som vi på Borg & Owilli har tagit fasta på.

 

Om du är duktig på att skriva, innebär det då automatiskt att du kan skriva om vad som helst? Det är en fråga som många av oss i branschen brottas med. För mig och mina två content manager-kollegor är svaret enkelt: med en fördjupad ämneskunskap har du större frihet och spelrum att möta kundens behov, utan att kompromissa med sakkunskap, i en snabbföränderlig värld.

Vi märker tydligt att näringslivet i dag letar med ljus och lykta efter kompetenta marknadsförare med specifika ämneskunskaper. Content managers som kontinuerligt kan utveckla sin kompetens efter olika behov och trender inom olika branscher. Eftersom vi på Borg & Owilli främst arbetar med B2B-kunder är det extra viktigt att vi vet vad vi snackar om.

Det handlar inte om att slå sig för bröstet och skryta om si och så många högskolepoäng. Se det snarare som ett tips – anlita en content manager som har lång erfarenhet från det segmentet som du arbetar inom – vare sig det är en högskoleutbildning eller arbetslivserfarenhet.

Jag brinner för såväl det talade som det skrivna ordet. Utöver min journalistexamen har jag en fil.kand i retorik kompletterad med socialpsykologi och genusvetenskap. Det gör att jag har alla de verktyg som krävs för att skapa relevant och aktuellt innehåll till aktörer som verkar inom till exempel samhällssektorn.

Genusvetenskap, likväl som socialpsykologi, är användbart i så många olika sammanhang. Om ett bolag ska berätta mer om hur deras mångfalds- och jämställdhetsarbete har en självklar koppling till bolaget affärsnytta, ja då har jag forskning, teorier och kunskap som jag tryggt kan luta mig mot i textproduktionen.

Min kollega har istället en lång bakgrund som industrijournalist. Det gör att han har en stor förståelse, kunskap och intresse för marknaden och teknik. Det är ovärderligt i mötet med kunder som specifikt vill ha hjälp att marknadsföra deras ofta komplicerade, produkter och tjänster.

Vår kunskap och erfarenhet ger texten en ytterligare dimension – innehållet blir bättre underbyggd och mer trovärdigt. Det innebär att läsaren får ut mer av till exempel artikeln och att våra kunder kan känna sig trygga med att de får en proffsig slutprodukt – en bättre marknadsföring helt enkelt.

Teamtailor

Karriärsida från Teamtailor