Därför bytte han bransch efter tio år

IMG_0034.jpg

 I början av året började Gustav Tholcke arbeta som Senior Account Manager på Borg & Owilli. I bagaget hade han 10 års erfarenhet av försäljning inom digital marknadsföring och SEO, och var en etablerad spetskompetens i branschen. – Det var ett stort beslut att byta bransch men jag är glad att jag tog steget, säger Gustav.

Gustav Tholcke introducerades tidigt till säljbranschen. Redan som sextonåring började han arbeta på callcenter och sålde allt från Omega-3 till försäkringar och pocketböcker. Därifrån blev han rekryterad till en mediebyrå och började då arbeta med marknadsföring för business to business-bolag.

– Då gjorde vi mediestrategier som sträckte sig över ett år, för sökordsoptimering och annonsering via framförallt Google och Facebook. Vid den tiden, år 2009, var det inte alls lika självklart att marknadsföra sig via de plattformarna som det är i dag. Jag fick verkligen lära mig allt från grunden och det var också då jag insåg hur roligt det är att arbeta med marknadsföring. 

Vad var det som ledde dig till Borg & Owilli? 

– Det är en rätt bra story. Jag började lyssna på Hanna Perssons podd ”Gott folk” som spelades in på Borg & Owilli, och i de första avsnitten var även David Borg  (reds.anm Creative Director och Partner) med som Hannas sidekick. När jag besökte en kund för att göra en behovsanalys inför en mediaplan hittade jag en nativeartikel som contentbyrån hade gjort för kundens räkning. Jag kände igen bolagsnamnet från Hannas podd och blev nyfiken.  

–  Under två års tid gick jag med jämna mellanrum in på Borg & Owillis hemsida, kikade på bolagets case och fortsatte att lyssna på podden. Och så, under slutet av 2019, kände jag att det var dags att ta nästa kliv i karriären. Jag älskar min gamla bransch men var motiverad att närma mig den lite mer kreativa sidan av marknadsföring och reklam. Då kändes Borg & Owilli som rätt val – en arbetsplats med roliga människor och med hög kreativ verkshöjd på det innehåll man skapar. 

Hur skulle du beskriva en vanlig dag på jobbet? 

– En stor del av min arbetsdag består av telefonsamtal och videomöten i och med pandemin. Men jag hade faktiskt mitt första fysiska möte med kund alldeles nyligen. Det är skitkul att träffa våra kunder face to face och det är något jag vanligtvis försöker göra kontinuerligt.

Vad gör Borg & Owilli till en unik arbetsplats? 

– Vi har en säljkultur som är rätt så ”old school”, men som samtidigt är inkluderande, väldigt rolig och varm. Det gillar jag. Man måste ha en strukturerad och bra säljkultur för att leverera resultat.  Att sedan kombinera det med mjuka värden är svårt att lyckas med, men det tycker jag att Borg & Owilli har gjort. 

Vad får dig att känna dig motiverad i din arbetsvardag? 

–  Jag tror att de flesta som jobbat med försäljning ett tag blir beroende av den där unika känslan man får efter att ha stängt en affär, vilket gör att man strävar efter att ständigt få känna den känslan igen. Just nu arbetar jag med att bygga upp en bra kundstock här också, vilket gör det enklare att gå framåt. Att man säljer på relation snarare än pris och produkt.  

Tycker du att det går bra att balansera privatliv och jobb på Borg & Owilli? 

– I det här yrket kan man egentligen jobba hur mycket som helst, vilket jag tycker är stimulerande. Tack vare att bolaget har en bra säljkultur är det både motiverande och kul – något som bidrar till att man vill arbeta för att dels uppnå sina individuella mål, dels bolagets mål. Det är lätt hänt att det blir en del jobb på kvällarna men det går i perioder. Ibland är det mycket jobb över kontorstid, ibland mycket mindre. Jag gillar den variationen. 

Kan du berätta om vad du har lärt dig under den tiden som du har arbetat här.

Jag jobbar med flera finanskunder och har förstått den affären på ett helt nytt sätt. Sedan tycker jag att jag har lärt mig jättemycket om innehåll och content marketing, vilket också var ett av mina mål när jag kom hit. Jag kände att jag var väldigt kunnig inom digital marknadsföring och ville därför lära mig nya delar av branschen – det tycker jag verkligen att jag har fått göra här. 

Gustav Tholckes tre bästa tips för att lyckas inom medieförsäljning

  1. Ha ett leende på läpparna.
  2. Ring mycket samtal.
  3. Kom in till kontoret tidigt.

Team Manager Alexandra Ahlström: ”Jag har en familj hemma och en familj på jobbet"

P1070910-1-645x375.jpg

Efter sju år som Account Manager på ett multinationellt bolag i bemanningsbranschen hade Alexandra Ahlström tröttnat på känslan av att vara en kugge i det stora maskineriet. – På Borg & Owilli jobbar vi nära varandra. Vi är hungriga på affärer, kämpar mot samma mål och har det väldigt roligt tillsammans på vägen dit, säger Alexandra.

 

Alexandra är uppvuxen i Stockholm och gick ett gymnasieprogram med inriktning ledarskap, kommunikation och retorik. Efter studenten började hon arbeta med administration och fakturahantering på Nordea. Hösten 2012 fick hon nys om att bemanningsföretaget Adecco var på jakt efter tio nya säljare som även skulle få en traineeutbildning inom bolaget.

– Jag satt och slösurfade en dag och klickade in på Isabella Löwengrips blogg, där hon tipsade om Adeccos traineeprogram. Jag var redan då intresserad av sälj och kände att jag ger det ett försök. Efter en omfattande rekryteringsprocess nöp jag till slut en av de åtråvärda platserna.

Under det 18 månader långa traineeprogrammet fick hon arbeta på alla avdelningar på Adecco och identifiera sin egen säljprofil.

– Vi fick prova på allt från prospektering och behovsorientering till att faktiskt komma ut på möten, sluta offerter och avtal. Det var en fantastisk skola och den kunskapen jag fick på Adecco kommer jag att ha nytta av hela livet.

– Jag jobbade mycket mot SME-segmentet som stundtals var ovana köpare. Det är kostsamt med den här typen av tjänster, så mitt jobb var att hjälpa kunden att förstå värdet av att hyra in personal.

När programmet var avslutat fortsatte Alexandra i rollen som Account Manager. Men, efter en spontan frukost med Borg & Owillis ägare, David Borg och Mike Owilli, blev hon nyfiken och inspirerad att prova på att arbeta i mediebranschen. Dessutom var hon på jakt efter ett lite mindre bolag, till skillnad från multinationella Adecco.

– Det är en jätteskillnad. Det finns en annan själ i mindre bolag som Borg & Owilli. Jag har en familj hemma som jag gärna skulle vilja vara med jämnt – men då känns det väldigt skönt att också ha en familj på sin arbetsplats. Vi har det så roligt tillsammans och kämpar mot samma mål.

Alexandra berättar att hon motiveras av att kunna göra många bra affärer – snabbt.

– På Adecco var säljcykeln ibland på sex månader. Det tar udden av det roliga med själva säljet. Här delar jag mitt affärsintresse med mina kollegor på ett helt annat sätt – alla är hungriga på affärer och det tycker jag också ger en de bästa förutsättningarna för att lyckas!

Efter ett halvår som Senior Account Manager på Borg & Owilli gick Alexandra på föräldraledighet. Men, sedan oktober är hon tillbaka på bolaget – nu i rollen som Team Manager.

– Jag fick verkligen en nytändning när jag kom tillbaka från föräldraledigheten och jag uppskattar att jag har fått tid och möjlighet att strukturera upp min arbetsvardag. Jag känner att jag får möjlighet att hitta rätt i rollen som Team Manager, där jag ansvarar för ett team som arbetar med både print och digitalt.

– Överlag gäller det att hitta en bra struktur som förälder åt två små barn, att vara effektiv på jobbet och inte ta med det hem på kvällarna. I dag jobbar jag 75 procent och det fungerar bra. Allt handlar om att försöka vara ute i god tid – strukturera och planera upp dagen så att man får ett bra flyt.

Var är du och ditt säljteam om ett halvår? 

– Min förhoppning är att vi är det bästa säljteamet i gruppen men också att vi är det teamet som bidrar med god energi, att vi hörs mycket och ger mycket. Jag vill hitta en bra balansgång där jag kan peppa andra, bidra med min energi och hjälpa mitt team med att nå sina mål.

Vilka egenskaper är värdefulla i rollen som Account Manager på Borg & Owilli? 

– Affärssuget tror jag att man kommer väldigt långt på, liksom engagemang och drivkraft. Det här är ett jobb där det går mycket upp och ner. Vi har alla förutsättningar på plats, i form av chefer som coachar och hjälper dig att ta dig upp på fötterna igen, men i slutändan handlar det om att motivera sig själv att hålla ut under de tuffa perioderna.

– Något som spelar mindre roll är din bakgrund. Vi har i princip alla olika bakgrunder man kan tänka sig här. Det är verkligen bara något som berikar och som gör att man kan komma med nya idéer och infallsvinklar i samtal med kunderna.


Ämneskunskap avgörande i rollen som Content Manager

image.png

En Content Manager är ansvarig för att ge berättarens – alltså kundens – kunskap, erfarenhet eller känsla en konkret form. För att lyckas med det krävs fördjupad ämneskunskap inom det specifika området. Det är något som vi på Borg & Owilli har tagit fasta på.

 

Om du är duktig på att skriva, innebär det då automatiskt att du kan skriva om vad som helst? Det är en fråga som många av oss i branschen brottas med. För mig och mina två content manager-kollegor är svaret enkelt: med en fördjupad ämneskunskap har du större frihet och spelrum att möta kundens behov, utan att kompromissa med sakkunskap, i en snabbföränderlig värld.

Vi märker tydligt att näringslivet i dag letar med ljus och lykta efter kompetenta marknadsförare med specifika ämneskunskaper. Content managers som kontinuerligt kan utveckla sin kompetens efter olika behov och trender inom olika branscher. Eftersom vi på Borg & Owilli främst arbetar med B2B-kunder är det extra viktigt att vi vet vad vi snackar om.

Det handlar inte om att slå sig för bröstet och skryta om si och så många högskolepoäng. Se det snarare som ett tips – anlita en content manager som har lång erfarenhet från det segmentet som du arbetar inom – vare sig det är en högskoleutbildning eller arbetslivserfarenhet.

Jag brinner för såväl det talade som det skrivna ordet. Utöver min journalistexamen har jag en fil.kand i retorik kompletterad med socialpsykologi och genusvetenskap. Det gör att jag har alla de verktyg som krävs för att skapa relevant och aktuellt innehåll till aktörer som verkar inom till exempel samhällssektorn.

Genusvetenskap, likväl som socialpsykologi, är användbart i så många olika sammanhang. Om ett bolag ska berätta mer om hur deras mångfalds- och jämställdhetsarbete har en självklar koppling till bolaget affärsnytta, ja då har jag forskning, teorier och kunskap som jag tryggt kan luta mig mot i textproduktionen.

Min kollega har istället en lång bakgrund som industrijournalist. Det gör att han har en stor förståelse, kunskap och intresse för marknaden och teknik. Det är ovärderligt i mötet med kunder som specifikt vill ha hjälp att marknadsföra deras ofta komplicerade, produkter och tjänster.

Vår kunskap och erfarenhet ger texten en ytterligare dimension – innehållet blir bättre underbyggd och mer trovärdigt. Det innebär att läsaren får ut mer av till exempel artikeln och att våra kunder kan känna sig trygga med att de får en proffsig slutprodukt – en bättre marknadsföring helt enkelt.

Teamtailor

Karriärsida från Teamtailor