Vad gör en Campaign Manager egentligen?
Kanske har du snubblat över jobbtitlar som Content Specialist, Global Public Relations Manager eller varför inte Director of Communications? Det är lätt att gå vilse i den engelska titeldjungeln. Därför kan dessa titlar behövas redas ut. Borg Owillis Ellinor Lagerberg redogör för hur rollen som Campaign Manager fungerar och hur hennes arbetsdagar kan se ut.
Vad som är den grundläggande uppgiften för en Campaign Manager på Borg Owilli kan vid första anblick verka självklart: att sätta upp kampanjer i sociala medier åt företagets kunder. Men skrapar man lite på ytan märker man snabbt att det inte är fullt så ensidigt som det låter.
– För att en kampanj ska bli lyckad krävs det att du lägger tid på målgruppssegmentering, strategi, kanalval och budskapsanpassning. Och efter det även optimering, A/B-tester, rapportering och uppföljning. Det är alltså en hel del variation i mina arbetsuppgifter och det är det som är så roligt, säger Ellinor.

"Det sociala medielandskapet är väldigt nyanserat. Inga regler är skrivna i sten, och definitivt inte över tid."
Experimentlust och nyfikenhet
En bra egenskap att besitta för att trivas i rollen som Campaign Manager är enligt Ellinor experimentlusta. Det gäller nämligen att våga testa sig fram.
– Nyckeln är att göra mycket research och sedan våga prova sig fram. I början trodde jag att det var svartvitt, men allt eftersom inser jag att det sociala medielandskapet är väldigt nyanserat. Inga regler är skrivna i sten, och definitivt inte över tid. Du måste våga laborera med olika strategier och mixa kanaler för att hitta den bästa lösningen för varje kund.
Eftersom rollen innehåller många olika delar kan en arbetsdag se väldigt olika ut.
– Vissa dagar sitter jag bara med annonsverktygen, tittar på målgruppsalternativ och lägger upp en plan för hur kampanjen ska rulla. Andra dagar sitter jag enbart med statistisk och uppföljning. Och så fungerar jag ofta som rådgivare till våra kunder. Eller till våra säljare internt
Tips från en Campaign Manager
-
Förstå kundens följare
Desto mer research du får fram om målgruppen, desto mer träffsäker blir din kampanj. Statistik is key.
-
Ha koll på uttrycken
Begrepp blir snabbt utslitna. Se till att använda rätt ord både i copy och när du anger målgruppens intressen.
-
Håll dig uppdaterad
Det kommer nya format hela tiden och det som fungerade bäst igår kanske inte fungerar lika bra idag.