After Sales Coordinator – brett och omväxlande
Kanske har du snubblat över jobbtitlar som Content Specialist, Global Public Relations Manager eller varför inte Director of Communications? Det är lätt att gå vilse i den engelska titeldjungeln. Därför kan de behövas redas ut. I vår artikelserie ”Vad gör en ….” är det nu dags för Borg Owillis Freja Bonnevier att berätta mer om rollen som After Sales Coordinator och hur hennes och Borg Owillis vägar korsades.
Rollen som After Sales Coordinator ser enligt Freja olika ut beroende på bransch och arbetsplats. Men i grunden handlar den främst om att ta fram statistik och sammanställa säljsiffror.
– Jag har försökt att forma rollen utifrån vad som har behövts ute på säljgolvet. Utöver statistikarbete och sammanställningar går min roll ut på att stötta säljarna i sitt arbete, ha kontakt med mediehusen, identifiera möjlighet till merförsäljning och använda CRM-systemet Upsales för att ha koll på försäljningsstatistiken, säger Freja Bonnevier.

"Det lockade mig att rollen som After Sales Coordinator var ny, eftersom jag då fick möjligheten att utforma den utifrån mig själv."
Brett och omväxlande – med mycket siffror
Det var under 2020 som Borg Owilli började fundera på hur de kunde skapa värde i efterförsäljningen och efter lite tankeverksamhet beslutades det om att en helt ny roll behövdes på bolaget. Annonsen om en After Sales Coordinator publicerades i cyberrymden och den som passade bäst för rollen var Freja Bonnevier, som nu har axlat rollen sedan februari 2021.
Hon förklarar sin roll som bred och omväxlande, vilket hon också anser vara något som är det bästa med rollen. Ingen dag är den andra lik och uppgifterna är omväxlande.
– En vanlig arbetsdag på Borg Owilli varierar från dag till dag. Kalendern kan vara tom när jag kommer på morgonen, men plötsligt har flera uppgifter dykt upp och man har fullt upp. Exempelvis har våra utgivningar på Omni.se, under tema fonder, gått klart idag. Då får jag in all statistik på hur det har gått och går igenom materialet för att sammanställa rapporter till alla säljare.
Frejas 3 bästa tips för att lyckas som After Sales Coordinator:
-
"Du behöver ha koll på det mesta"
Klyschigt, men man måste kunna ha många bollar i luften samtidigt. I och med att rollen är så bred behöver du ha koll på det mesta.
-
Hitta den röda tråden
Att ha en analytisk förmåga är en fördel. Jag gillar att se samband och när flera olika parametrar har en röd tråd.
-
Lita på din expertis
Att inte vara rädd eller nervös för att prata inför folk. I min roll samlar jag ofta säljteamet och har statistikdragningar.